Case study

Case study  > Gra edukacyjna – kody USSD

Gra edukacyjna – kody USSD

Pamiętasz „Indiane Jonsa”? Lubisz film „Skarby Narodów”? A może „Witajcie w dżungli” to Twoja ulubiona pozycja wśród poszukiwaczy skarbów?

Niezależnie czy lubisz taki gatunek filmowy czy wolisz inny przyznasz zapewne, że historie poszukiwaczy skarbów, łamaczy kodów i znawców tajemnic mają w sobie coś wyjątkowego. Idąc tym tropem postanowiliśmy wykorzystać podobną stylistykę w grze, którą przygotowaliśmy dla Play.

Po co powstał materiał?

Praca konsultanta Play w dużej mierze polega także na obsłudze klientów obecnych i pomoc w rozwiązywaniu ich zgłoszeń. Część z tych problemów/próśb można szybko rozwiązać za pomocą kodów USSD, czyli ciągów znaków wpisywanych na klawiaturze, które wywołują konkretną akcję.

Niestety, jak to w życiu bywa, mimo, że wiedza o kodach USSD jest powszechnie dostępna to ich wykorzystywanie nie jest takie, jakie mogłoby być.

W konsekwencji z rzeczami, które można rozwiązać samodzielnie z wykorzystaniem kodów USSD następuje kontakt na infolinię. Nasze zadanie to zmiana tego stanu rzeczy poprzez skuteczną naukę kodów USSD.

Dlaczego gra?

Gra to brzmi dumnie, zwłaszcza po premierze Wiedźmina 🙂 Wszystkim fanom strzelanek, siekania mieczem czy haratania w gałę przypominamy, że nie o takiej grze tu mówimy 🙂

Nasz cel to gra edukacyjna, która poprzez swoją historię i wbudowane mechanizmy sprawi, że nauczymy się konkretnych rzeczy, nie skupiając się na samej nauce. Osiągając wyniki rywalizujemy sami ze sobą, staramy się bardziej i mamy większą satysfakcję jeśli wygramy.

Mogliśmy uczestnikom wysłać ładnego PDF-a z kodami USSD, licząc, że go przeczytają, zapamiętają lub w najlepszym przypadku będą pamiętali, gdzie go mają wówczas, gdy będzie potrzebny.

Nie poszliśmy tym tropem. Chcieliśmy czegoś więcej. Zaproponowaliśmy formę prostej gry osadzonej w realiach piramidy azteckiej. Pomysł się spodobał, zaczęliśmy działać.

Wiedza

Kody USSD zaliczane są do obszaru wiedzy powszechnej. Umówiliśmy się z Play, że dla materiałów z tego obszaru treści merytoryczne przygotujemy samodzielnie. Nie było to trudne i mogliśmy pisać materiał od razu pod pomysł, który mieliśmy w głowie.

Pomysł

Jak każdy dobry (sami ocenicie, czy ten był dobry) pomysł tak i ten narodził się błyskawicznie, jakby czekał od dawna na to, aż ktoś go odkryje i w końcu wykorzysta.

Przypominamy, że jesteśmy w serii szkoleń, w których Rekrut jest uczestnikiem różnych misji. Tym razem trafiamy do dalekiej dżungli, gdzie w opuszczonej piramidzie toczyć będziemy batalię o przetrwanie. Nasze zadanie jest proste. W pierwszej kolejności musimy nauczyć się kodów w określonym czasie. Następnie rozpoczynamy grę, gdzie musimy przyporządkować kod do odpowiedniej nazwy. Mamy punkty, podpowiedzi, próby. Po wyczerpaniu możliwości piramida zawala się, a my…spokojnie, możemy zacząć od nowa 🙂

Pomysł prosty, mechanizm gry również, zadanie uczestnika mało skomplikowane, efekt finalny – skuteczne nauczanie.

Nie bez znaczenia jest również poczucie humoru. Często to podkreślamy bo naszym zdaniem to element często poruszany u innych ale rzadko stosowany w praktyce. U nas jest inaczej. Zabawne zdania, dialogi, humor sytuacyjny, dobrze dograne postacie – to zwyczajnie działa.

Technikalia

W odróżnieniu od większości realizacji szkoleniowych, które wykonaliśmy w Articulate, grę USSD wykonaliśmy w edytorze Lectora.  Głównie ze względu na ilość zmiennych, akcji, konieczności dopisywania autorskiego kodu. Zwyczajnie w edytorze Lectora było to prostsze i szybsze. Całość oczywiście została wyeksportowana do scorm 1.2 i uruchomiona na platformie klienta.

Problemy

Gra, nawet ta najprostsza wymaga innego podejścia do samego scenariusza. Ważny jest sam pomysł, ale także opisanie możliwości, zmiennych, punktacji, podejść, reakcji, feedbacków itp. Samej treści mamy bardzo niewiele. Scenariusz był tu kluczowy i zajął nam stosunkowo dużo czasu.

Problematyczne było również oprogramowanie gry w edytorze do szkoleń e-learningowych. Nie jest to duży silnik do skomplikowanych gier i tylko dzięki zręczności programistów WeLearning osiągnęliśmy taki efekt.

Badanie zadowolenia uczestników

Większość materiałów, które przygotowaliśmy była oceniana przez uczestników. Nie inaczej było w przypadku gry USSD.

Wyniki ankiety często są też podstawą do edycji materiału i usunięcia rzeczy, które była gorzej oceniona. W przypadku gry poprawiliśmy sposób sposób zamykania gry, ponieważ klika osób wskazywało, że nie działa to dobrze.

No to kilka konkretów 🙂

106

Liczba osób, które wypełniły ankietę.

Każdy miał też możliwość napisania komentarza.
To dzięki nim mogliśmy poznać odczucia uczestników.

Jak gra została oceniona?

4,8 / 5

Materiały z którymi miałem okazję się zapoznać zostały przygotowane w zrozumiały dla mnie sposób.

4,6 / 5

Nie miałem problemów z obsługą materiałów.

4,8 / 5

Materiały przygotowane zostały w ciekawy sposób, który ułatwiał mi naukę.

Co mówili o niej uczestnicy?

Dzięki krytycznym komentarzom udało się poprawić technicznie szkolenie oraz utwierdzić się w przekonaniu, że wybór takiej formy był dobrym rozwiązaniem.

Zostaniesz przeniesiony na naszą stronę WeLearning.pl, na której znajdziesz więcej informacji na temat szkoleń e-learningowych. Czy chcesz to zrobić?