Tak rozpoczyna się szkolenie, które jest swego rodzaju hybrydą, łączącą szkolenie SCORM z nowoczesną stroną WWW. Zanim opowiemy Wam, jak pracowaliśmy z tym materiałem, poznajcie zakres naszych prac.
Musicie wiedzieć, że grupa docelowa, z którą mieliśmy do czynienia, to osoby młode (średnia wieku to ok. 20–25 lat). Każdego dnia w pracy stykają się one z nowoczesną technologią. Sprzedają ją, dlatego powinny o niej wiedzieć więcej.
Dodatkowo według prawa statystyki wcześniej lub później trafią na ludzi, którzy będą zadawali trudne pytania z tego zakresu. Wiedza o tym, jak działa sieć telefonii komórkowej, nadajniki, jak jest przesyłany i odbierany sygnał itp., nie jest powszechna. Powstał więc pomysł na serię produkcji z obszaru wiedzy technologicznej, urządzeń czy aplikacji.
Szukaliśmy pomysłów na różnorodność, a jednocześnie na taką formę szkolenia, która będzie atrakcyjna, ciekawa i bliska użytkownikom. Biorąc pod uwagę ich młody wiek i ilość czasu spędzanego na różnych stronach WWW, taka forma wydała się bardzo odpowiednia.
Oczywiście jest to szkolenie, z którego mają wynieść konkretną wiedzę, dlatego nie mogła to być zwykła strona landing page. Jeśli zatem nie zwykła strona informacyjna, to jaka? Pełna tego, co podnosi skuteczność nauczania i podtrzymuje zaangażowanie uczestników.
Zaczynamy od animacji, która sama w sobie jest ciekawa i wciągająca, następnie pokazujemy historię telefonii komórkowej, a kończymy na najnowszych rozwiązaniach 5G. Przez całą stronę przeplatają się animacje, interakcje, kliknięcia i mnóstwo najlepszej grafiki, która pomaga zrozumieć dane zagadnienie.
Wiedza, którą zdobyliśmy od eksperta merytorycznego, znacznie zyskuje na łatwości odbioru, jeśli jest wsparta przykładami, grafikami i schematami. Kiedy zbieraliśmy materiały, było dla nas jasne, że najlepiej będzie przedstawić ten zakres w formie animacji. No tak, ale jakiej? Może fajne dialogi, luźna rozmowa o tym, jak to działa – pomyśleliśmy. Dlaczego nie? Tak powstał cykl „Klikasz i wiesz”.
Spotkanie z ekspertem merytorycznym od technologii komórkowej odbyło się jako jedno z pierwszych. Gotowy materiał powstał jednak jako jeden z ostatnich. Wynikało to z różnych względów, priorytetów, ale także z nowości formy przekazu, który zaproponowaliśmy. WeLearning stworzyło wiele różnych stron WWW, lecz zawsze były to produkcje bardziej marketingowe niż edukacyjne.
Potrzebowaliśmy czasu, aby dokładnie sprawdzić, jak materiał w takiej formie sprawdzi się w edukacji, czy będzie użyteczny, łatwy w odbiorze i – co najważniejsze – czy będzie uczył. Gdy to dokładnie zbadaliśmy i poznaliśmy pierwsze wyniki testów, mogliśmy z powodzeniem powiedzieć, że to fajny kierunek, i zaproponować więcej realizacji w tym stylu. Wśród case’ów, które przygotowaliśmy, znajdziecie jeszcze wiele przykładów realizacji z zastosowaniem strony www jako nośnika wiedzy.
Kolejnym problemem była możliwość szybkiego przewinięcia strony, bez czytania i oglądania. Nie mamy ekranów, które blokują uczestnika, ale umówmy się: jeśli ktoś nie jest zainteresowany nauką, to ekrany też przeklika bezmyślnie.
Po naradzie z ekspertami Play postanowiliśmy nie ograniczać uczestnikom materiałów, które mają formę bardziej nowinek i informacji. Doszliśmy do wniosku, że atrakcyjna i nowa forma przekazania wiedzy oraz treści dotyczące nowinek technologicznych to wystarczająca motywacja, aby zostać z materiałem na dłużej. Potwierdziły to wyniki…
Ostatnią trudnością, która zapadła nam w pamięć, jest konieczność uruchomieniem strony z poziomu platformy e-learningowej Play.
Oczywiście nie wszystkie materiały w formie strony WWW powinny pozwolić na ich szybkie przechodzenie bez sprawdzania wiedzy i autorefleksji. Jeśli chcecie poznać projekt strony, w której zastosowaliśmy dziesiątki mechanizmów motywujących do nauki i sprawdzających stopień przyswojenia treści, to już wkrótce zamieścimy opis projektu „Cztery strony dla nowych pracowników Call Center”
Strona została uruchomiona z poziomu platformy e-learningowej jako SCORM 1.2. Pozwoliło to zarówno na sprawne uruchomienie materiału, jak i na podstawową weryfikację ukończenia jego realizacji. Ustawiliśmy status na zaliczony w momencie dojścia przez uczestnika do ostatniej sekcji strony.
W osobnych materiałach trafiły do niego testy sprawdzające wiedzę z tego zakresu oraz ankiety po szkoleniu. SCORM pod strony WWW znacznie rozbudowaliśmy w materiale „Cztery strony dla nowych pracowników Call Center”.
Praca z tym materiałem sprawiła nam dużo radości. Była sporym wyzwaniem, generującym wiele problemów, ale zawsze tak jest, jeśli mierzymy się z czymś nowym.
Dziś mamy na koncie kilka dużych realizacji o podobnym lub wyższym zakresie trudności.
POLECAMY WAM REALIZACJĘ STRON EDUKACYJNYCH SZCZEGÓLNIE WTEDY, GDY:
Oczekujecie produkcji nowoczesnych, niestandardowych i ciekawych.
Wasi uczestnicy znają już ekrany szkoleń i oczekują czegoś więcej.
Kierujecie projekt do osób, dla których szukanie wiedzy na stronach WWW jest naturalne, a dodatkowo częściej oglądają one YouTube’a niż TV (oglądając explainer video, uczą się, jak coś zrobić, jak coś działa itp.).
Potrzebujecie materiału skutecznego, który będzie miał w sobie efekt „wow”.
Dla szkoleń bardzo długich, z dużą ilością trudnej treści, np. prawnej, taka forma edukacyjna może nie być najlepszym wyborem.
Jeśli po przeczytaniu tego artykułu przyszedł Ci do głowy pomysł na realizację szkolenia w takiej formie, wyślij nam brief, a z przyjemnością doradzimy i dobierzemy najlepsze rozwiązania.
Zostaniesz przeniesiony na naszą stronę WeLearning.pl, na której znajdziesz więcej informacji na temat szkoleń e-learningowych. Czy chcesz to zrobić?